ksySave: Plan rozwój to także element PRu

Dodane: 19 kwietnia, 2011 | Autor: | Kategoria: Promo & PR | Tagi: , , | Brak komentarzy »

ksySaveKategoria „ksySave” to nowość na oKSYgenie. Działając nie tylko przy projektach online dostrzegam pewne analogie, które wydają mi się istotne przy każdym projekcie i które będę spisywać.

Na początek często pomijany aspekt zaplanowania rozwoju projektu.

Co łączy rozwój systemu Manubia oraz odtwarzacza VEDIA A10? Oba projekty to efekt analizy rynku i wykorzystania doświadczenia. Projekty te łączy też połowicznie udana próba przewidzenia oczekiwań użytkowników. Nie mniej projekty te w momencie pojawienia się na rynku miały gotową strategię PRową, która w dużej mierze opierała się na planie rozwoju samego produktu.

Czym jest plan rozwoju produktu? Jest to spis update’ów rozpisany w czasie. Niby każdy ma wizję rozwoju projektu. Niby każdy ma jakieś tam pomysły na ulepszenia. Jednak gdy system pojawia się na rynku, liczba uwag i pomysłów dezorganizuje projekt.

Dlatego warto w czasie przygotowywania produktu myśleć już o tym co dalej.

  • Przygotuj listę wszystkich ulepszeń czy nowych funkcji
  • Dostarcz ją do programisty do konsultacji
  • Uzyskaj od niego czas potrzebny na wdrożenie każdego pomysłu i zależności
  • Staraj się przewidzieć co przyda się klientom i co będzie wyglądać medialnie
  • Uporządkuj listę od najważniejszego do najmniej ważnego pomysłu

Ważną kwestią jest, aby startując z projektem mieć przygotowany już pierwszy update, który wystarczy wdrożyć w życie na kilka dni po wydaniu produktu. Buduje to obraz dynamicznego rozwoju i zaangażowania w projekt.

Drugim ważnym aspektem wśród użytkowników jest regularna częstotliwość pokazywania aktualizacji. Ważne, aby trzymać się określonych przez siebie terminów. Osobiście jestem zwolennikiem częstych acz mniejszych aktualizacji, niż rzadkich a dużych. Dlaczego? Taki tryb pozwala elastycznie reagować na propozycje rozbudowy systemu o to czego oczekują użytkownicy.

I tu dochodzimy do bardzo ważnej kwestii. Przygotowany wcześniej plan rozwoju nie jest jedyny i ostateczny. Realne reagowanie na potrzeby klientów będzie punktować. Pamiętaj aby udostępniać swoje pomysły na rozwój. Mów o nich w newsach, wywiadach czy w swoich kanałach komunikacji z użytkownikami. Często prowokują one do komentarzy, że coś totalnie innego jest według nich ważne i niezbędne w tej chwili.

Reagowanie na taki feedback i stałe regulowanie spisu pomysłów po pierwsze daje Ci szanse pokazania klientom że o nich dbasz. Po drugie porządkuje prace rozwojowe nad projektem.

W momencie kiedy praca jest uporządkowana dobrze, o tym komunikować w socialu, na blogu, w mailingu do użytkowników a także do prasy. Ta ostatnia grupa mimo, że na bieżąco może nie publikować informacji o Tobie, dobrze aby była świadoma, że projekt nie umarł i rozwija się. A to czy news zostanie wykorzystany to już kwestia jego ciekawości. Pamiętajmy jednak przy tym o zdrowym rozsądku. Jeden news do mediów i użytkowników na tydzień-dwa spokojnie wystarczy.

Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Dobrze mieć w rękawie jakieś ASy, którymi nie dzielimy się z nikim. Są to projekty, które pozwolą nam budować przewagę konkurencyjną poprzez ucieczkę do przodu, duże wdrożenia, które poszerzają możliwość działania naszego projektu.

Podsumowując plan rozwoju projektu to także Twój plan na promocję. Znaj czas realizacji każdego pomysłu. Miej gotowe opisy aby łatwo komponować na ich podstawie newsy. Cały czas słuchaj klientów, bo mogą Ci podsunąć pomysł, który może nie będzie hitem w mediach, ale ułatwi pracę tym, dla których tworzysz swój projekt.

 



Skomentuj