SM sprzedaje, a f-commerce nie?
Dodane: 3 stycznia, 2011 | Autor: .ksy | Kategoria: e-Biznes, Promo & PR | Tagi: facebook, fcommerce, sm, social media | 2 komentarze »W 2005 roku uruchamiając przedsprzedaż odtwarzacza dla społeczności forum.mp3store.pl, sprzedaliśmy na pniu więcej sztuk niż planowane było na miesiąc sprzedaży. Wniosek? Już 5 lat temu social media z powodzeniem sprzedawało. Dzisiaj sprzedaż przez SM coraz częściej zawęża się do Facebooka. Codziennie czytam o planach i potencjale f-commerce… jednego czego nie czytam to liczb, które potwierdziły by 1/10 tych teorii.
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że poprzez działania w społecznościach można prowadzić skuteczną sprzedaż. Oferowanie limitowanych zestawów czy specjalnych ofert cenowych, skutecznie potrafi zwiększać sprzedaż nie tylko wśród hard-userów, ale także wśród „przypadkowych klientów”.
Przedsprzedaż produktów prowadziłem w ramach marek iriver, cowon czy później VEDIA. Upust w postaci mniejszej marży (najczęściej tej „sklepowej”) nie tylko pozwalał zwiększyć sprzedaż na starcie, ale dodatkowo był dobrym kickiem dla promocji produktu. Recenzje, opisy, wzmianki, dyskusje – to wszystko sprawiało, że o produkcie mówiło się dużo.
Podobną skuteczność miały zestawy specjalnie dla użytkowników, w których dodatkowo znajdowały się gadżety czy akcesoria niedostępne normalnie w zestawie. Takie udawało się robić nie tylko w ramach dystrybuowanych przez siebie produktów. Nie oszukujmy się, że przygotowanie zestawu produkt + gadżety tematyczne da się załatwić nie będą gigantem sprzedażowym z mega zapleczem PRowym.
Pytanie jakie zadaje sobie za każdym razem jak czytam o f-commerce – „po co mi pełna oferta sklepu w serwisie społecznościowym„? Czy nie lepiej jest dać „ofertę dnia” z 5-8 kategorii i przedstawić nie mieć jej nigdzie indziej niż na FB? Trzy ciekawe produkty w dobrej cenie lub z bonusami, coś jakby gazeta promocyjna czy mailing.
Nie chce dyskutować tutaj deficnji SM i czy fora dyskusyjne należą do działań SM czy nie. Jednak jeśli firmy inwestują w sklep na Facebooku, a na walla wklejają ciągle linki do sklepu nie na FB… to jaki sens ma cały f-commerce?
ps. Za świetny ruch uważam, danie w ręce użytkowników „niekomercyjnych” InFlavo oraz Shop @ Social za darmo. Konkurencji Allegro to nie zrobi, ale może nauczyć zakupów na FB.
[…] Fanatyk czyli Paweł Lipiec z Bankier.pl postanowił poznęcać się troszkę nad duszyczkami, które postawiły znak równości między słowem „facebook” oraz „społeczności”. Całość swojej prezki oparł o cytaty które rozbudowywał słownie. Fajny pomysł i ciekawie zrealizowana całość. Choć nie zgadzam się, że Facebook nie sprzedaje w ogóle, ale pisałem już o tym o tutaj. […]
[…] wnioski z tego co słyszę. O tym, że social media potrafi sprzedawać także nad Wisłą już pisałem. Wierze w to dalej i każdy dzień utwierdza mnie w tym. Jednak skąd to parcie na „sklep na […]