Wywiad z prezesem Stowarzyszenie Rynku E-commerce
Dodane: 16 marca, 2011 | Autor: .ksy | Kategoria: Polemika | 3 komentarze »Branża e-commerce od dłuższego czasu próbuje się jednoczyć w swoich działaniach, które mają promować zakupy on-line. O koncepcji stowarzyszenia e-sklepów ucichło tak samo szybko jak się zaczęło mówić. I pewnie byłoby po wszystkim….
Aż tu tydzień temu temat ożył i to w dwóch różnych pomysłach.
Po wrzawie z pomysłem Stowarzyszenia Sklepów Internetowych (SSI) powiedziałem, że całość ma szanse tylko wtedy, kiedy jakiś „ktoś” usiądzie i to zrobi. Bez szans była sytuacja gdzie już na wstępie chce wprowadzać się demokracje, i liczyć się ze zdaniem wszystkich. Pomysł przepadł.
Na początku marca pojawił się pomysł Grupy Roboczej E-commerce przy krajowym oddziale iAB. Jest to koncepcja Tomka Karwatki z firmy Divante. Pierwsze spotkanie grupy roboczej odbyć ma się 22 marca w biurze iAB Polska. Z informacji, które przekuje Tomasz wynika, że zainteresowanie jest spore przez co pierwsze spotkanie zapowiada się ciekawie.
Druga inicjatywa jest dużo bardziej tajemnicza – „Stowarzyszenie Rynku E-commerce”. Dlaczego tajemnicze? Gdyby nie ikomersiak nie wiadomo kiedy dowiedzielibyśmy się, że istnieje taka inicjatywa. A istnieje już od jakiegoś czasu! Pojawiło się wiele pytań, wątpliwości, niepewności i zamieszania. Aby zmierzyć się troszkę z tą drugą inicjatywę postanowiłem zaprosić Pana Tomasza Niedziółkę – Prezesa Stowarzyszenia – do wywiadu i zapytać o to, o co pewnie większość z Was chce zapytać.
Konrad Latkowski: Panie Tomaszu, skoro Stowarzyszenie ma łączyć, to czemu całość rozwija się tak po cichu wręcz w konspiracji?
Tomasz Niedziółka: Dotychczas skupialiśmy się na projektach edukacyjnych skierowanych do młodych ludzi, takich jak dwie edycje szkoleń Akademii e-Biznesu. Patronem medialnym, który promował projekt był m.in. miesięcznik edukacyjny Perspektywy. Osoby do których skierowane są nasze działania, są więc informowane o naszych projektach. Dlatego też myślę że stwierdzenie o konspiracji jest przesadzone.
Konrad: Faktycznie może przesadzam. Jednak przyzna Pan, że na stronie niewiele jest informacji o organach założycielskich czy członkach?
Tomasz: Informacje na temat organów założycielskich dostępne są w Statucie zamieszczonym na stronie Stowarzyszenia. Nie było natomiast dotąd na stronie danych personalnych osób, wchodzących w skład poszczególnych organów i faktycznie jest to dobry pomysł, aby umieścić je na stronie.
Konrad: Jaka jest główna idea, która przyświecała Panu powołując Stowarzyszenie?
Tomasz: Ideą powstania Stowarzyszenia stała się chęć promocji i rozwoju rynku e-commerce. Jest to branża, która stwarza duże szanse tam, gdzie konwencjonalne formy pracy oraz zatrudnienia nie są możliwe; m.in. w małych miejscowościach, gdzie rynek pracy nie jest duży. Dlatego też szczególnie do mieszkańców tych miejscowości kierujemy nasze działania.
Konrad: Może Pan powiedzieć więcej o inicjatywie Akademii e-Biznesu? Dla kogo, jak, kiedy, no i niestety, ale – czy jest to płatne?
Tomasz: Akademia e-Biznesu to projekt skierowany do uczniów ostatnich klas szkół średnich, a więc osób wchodzących na rynek pracy. Jest to projekt całkowicie bezpłatny. Szkolenia trwają w okresie od marca do czerwca bieżącego roku w szkołach na terenie całej Polski. Podczas szkoleń staramy się zainteresować uczniów zagadnieniem e-biznesu, przekazując wiedzę na temat tego czym jest, jak funkcjonuje oraz jakie możliwości stwarza własna działalność gospodarcza w Internecie, a także w jaki sposób pozyskać można dotację na rozpoczęcie tego rodzaju działalności np. ze środków Unii Europejskiej.
Konrad: Jakie kompetencje posiada obecnie Stowarzyszenie?
Tomasz: W ciągu ostatnich trzech miesięcy przygotowaliśmy Kodeks Jakości e-Biznesu, rozpoczęliśmy szkolenia Akademii e-Biznesu w 50 miastach w Polsce, których beneficjentami stało się ok. 5 tys. młodych ludzi, rozpoczęliśmy także program e-Biznes na Medal, służący upowszechnianiu dobrych praktyk Kodeksu Jakości e-Biznesu, jesteśmy także w trakcie przygotowywanie kursu multimedialnego wspólne z Gazetą Wyborczą, który zamieszczony zostanie na stronie edukacja.gazeta.pl, a także na stronie Stowarzyszenia. Myślę więc że wszystko to mówi o naszych kompetencjach.
Konrad: Źle zadałem pytanie. Chodzi o to jakie doświadczenie mają osób, które będę te standardy wyznaczać? Czy standardy opierać się będą wyłącznie o literę prawa?
Tomasz: W tworzeniu standardów niezbędna jest wiedza na temat tego jakie regulacje prawne są szczególnie istotne z punktu widzenia Klientów rynku e-commerce, których w swoich działaniach chcemy zachęcać do coraz bardziej dynamicznego korzystania z usług oferowanych w Internecie przez przedsiębiorców branży e-commerce, m.in. poprzez promowanie postanowień Kodeksu Jakości e-Biznesu, opierającego się na przepisach prawa krajowego oraz europejskiego. W tworzeniu standardów opieramy się więc przede wszystkim na transparentnym przestrzeganiu istniejących przepisów prawnych, tak polskich jak i europejskich, w analizie których mamy duże doświadczenie.
Konrad: Czy stowarzyszenie posiada już jakiś członków? Ktoś się już zgłosił?
Tomasz: Stowarzyszenia powołane zostało przez osoby fizyczne zainteresowane promocją i rozwojem rynku e-commerce. W ciągu ostatnich dni zaoferowaliśmy możliwość dołączenia do Stowarzyszenia firmom działających w branży handlu oraz usług internetowych. Codziennie otrzymujemy nowe zapytania o możliwość dołączenia do Stowarzyszenia.
Konrad: Państwa kodeks e-biznesu jest jedynym kryterium przyznawania wyróżnienia „E-biznes na Medal”?
Tomasz: Kodeks Jakości e-Biznesu przygotowany został w oparciu o przepisy prawa krajowego oraz europejskiego. Stanowi on zbiór dobrych praktyk postępowania w działalności gospodarczej na rynku e-commerce. Celem Kodeksu jest budowanie zaufania do rynku e-commerce wśród jego Klientów. Do kwestii, które reguluje Kodeks należą m.in. przestrzeganie praw Klienta w dostępie do szczegółowych informacji o przedsiębiorcy oraz oferowanych przez niego usługach, przestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych, udostępniania regulaminu usług, przestrzeganie zasad przesyłania informacji handlowych, przestrzeganie praw klienta do odstąpienia od umowy, przestrzeganie praw klienta do reklamacji, przestrzegane standardów postępowania gwarancyjnego. Wszystkie te dziedziny zostały szczegółowo opisane w dziesięciu rozdziałach Kodeksu. Firmy, które zechcą wdrożyć Kodeks w swojej działalności, oraz dostosować do jego zapisów treści prezentowane na swojej stronie internetowej nagradzane są specjalnym znakiem. Kodeksie jest więc jedynym kryterium, a stanowi zbiór kryteriów, które należy spełnić, aby zdobyć wyróżnienie w programie e-Biznes na Medal.
Konrad: Czy zgłaszany sklep musi spełnić jeszcze jakieś kryteria? I czy godło „E-Biznes na Medal” może zostać odebrane w przepadku wykrycia naruszenia zasad?
Tomasz: Kolejnym kryterium jest praktyczne dostosowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa do zapisów Kodeksu Jakości e-Biznesu m.in. w zakresie treści prezentowanych na stronie przedsiębiorstwa, a także treści umów oraz regulaminu świadczenia usług. Nasze odznaczenie przyznawane jest po rzeczywistym dostosowaniu standardów do zapisów Kodeksu. Regulamin Programu e-Biznes na Medal przewiduje także możliwość odebrania odznaczenia, w przypadku naruszania przez Uczestnika Programu postanowień Kodeksu lub regulaminu. Wcześniej jednak wzywamy do usunięcia nieprawidłowości.
Konrad: Czy planowana jest zmiana wyglądu strony wraz z rozwojem Stowarzyszenia?
Tomasz:W najbliższym czasie planujemy rozbudowę naszej strony w związku z dynamicznym rozwojem prowadzonych przez nas projektów.
Konrad: 22 marca odbędzie się pierwsze spotkanie „Grupy roboczej E-commerce przy iAB Polska”. Czy planują Pastwo czynny udział w grupie roboczej?
Tomasz: Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszelkimi instytucjami realizującymi działania na rzecz rozwoju rynku e-commerce.
Konrad: Panie Tomaszu, co Stowarzyszenie może wnieść w życie Polskiego rynku e-commerce? Na co przeznaczane będą składki członkowskie?
Tomasz: Stowarzyszenie ma na celu tworzenie sprzyjających warunków oraz ram prawnych dla rozwoju rynku e-commerce. Stowarzyszenie realizuje także szereg projektów, których celem jest promocja rynku e-commerce oraz budowanie zaufania do działalności gospodarczej w Internecie ze strony jej potencjalnych klientów. Jestem przekonany że te cele już dzisiaj udaje się nam osiągać i to właśnie na realizację naszych celów przeznaczane są składki członkowskie.
Konrad: Dziękuje za poświęcony czas.
Czemu nie przycisnąłeś i nie dopytałeś o konkrety w kwestiach kto, dlaczego, z kim i komu?!
Zadałem pytania dość konkretne dające pole do konkretnej odpowiedzi… nie mam zamiaru z nikogo nic wyciskać jak nie chce mówić. :)
widocznie tyle mieli do powiedzenia, czyli niewiele